Från nedläggningshot till framtidshopp
De första delarna av Roslagsbanan byggdes redan på 1870-talet. I början gick det ett tåg om dagen och farten var 20 kilometer i timmen. 1913 öppnades Åkerby station, som senare döptes om till Galoppfältet. Då var det fortfarande ånglok som gällde. Först 1939 kunde passagerarna vid Åkerby kliva på elektriskt drivna tåg.
Roslagsbanan byggdes som ”smalspårig järnväg” och bredden mellan spåren är fortfarande bara 891 millimeter, vilket är unikt. Alla andra reguljära tåg i Sverige går numera på bredare spår.
Ända in på 1990-talet var vagnarna klädda i teakpanel och hade öppna plattformar. Idag är de gamla teakvagnarna ersatta av nya, blå tåg och hela banan är moderniserad. I rusningstrafik stannar tolv tåg i timmen och det tar tjugo minuter att åka till Östra station, vid Valhallavägen inne i Stockholm.
Genom hela Roslagsbanans historia har det funnits planer på förändring. Under 70- och 80-talen ville många lägga ner trafiken. Nu är det tvärtom! Man pratar bland annat om utbyggnad till både Arlanda och T-Centralen, och komplettering med såväl tunnelbana som ny järnväg.
Om vi får gissa kommer också stationen att byta namn – från Galoppfältet till Täby Park.