Lerig kamp i Täby Park när cykelcrossen drog in

Täby Park har blivit en av de viktigaste svenska arenorna för cykelcross, en växande sport i Sverige. För nionde året i rad, under några dagar i oktober, förvandlas de fridfulla fälten kring Täby Park till en adrenalinfylld  tävlingsarena, där elitcyklister och nybörjare kämpar i leriga tävlingsspår.

Allt fler väljer cykelcross vid sidan av bancykel, BMX och andra tvåhjuliga varianter.

Cykelcross oktober 2024
Fullt ös i Täby Park  när det var cykelcrosshelg 12–13 oktober. Foto: Christian Thell

Många av de stora stjärnorna inom internationell cykelsport som Mathieu Van Der Poel, Wout Van Aert och Tom Pidcock kör cykelcross under vintrarna för att variera träningen och få en längre säsong.

Cykeltävling i Täby Park

”Jag lämnade cykling på landsväg för cykelcross, det är både säkrare och roligare, säger. Christian Thell, som ingår i arrangörsgruppen för Fristads Cyclocross Weekend som hölls den 12–13 oktober.

"Lekfullt och spontant"

Cykelcross, eller CX, har flera fördelar, menar Christian:

”Klimatet på vägarna har blivit hårdare mellan bilister och cyklister, jag kände mig mindre trygg på vägarna och fastnade för cykelcross där vi tävlar på bana. Det är också mer lekfullt och spontant, det viktigaste är inte att vinna. Dessutom förlänger cykelcross säsongen. I stället för att sitta inne på en motionscykel under hösten kommer jag ut.”

Christian Thell (vid en tidigare tävling) föredrar hinderväg före landsväg.

Cykelcross kombinerar hastighet, teknik och uthållighet, disciplinen är utvecklad i Belgien och Nederländerna. Tävlingarna körs på kortare banor med varierad terräng som gräs, grus, sand, och leriga partier.

Blandningen av terrängkörning, hinder och intensiva cykellopp gör cykelcross till en utmanande och spännande disciplin. Det blir även utmanande styrkemässigt. Utöver den tekniska förmågan måste cykeln hanteras i tuff terräng där de tävlande ibland får kliva av sina cyklar och springa,

Publiksport

Det blir mer av publiksport jämfört med landsvägscykling där en klunga med cyklister drar förbi, sedan är det över.

Sverigeeliten var förstås på plats i Täby Park när tävlingarna kördes. En av dem var  regerande svenska juniormästaren, Vilmer Ekman, 17. Till vardags går han på Hagströmska gymnasiet i Falun. Då det är ett idrottsgymnasium med bland annat cykel som en av inriktningarna, har han möjlighet att tävla även under skoltid i Sverige och Europa.

”Om bara formen är på topp så siktar jag på vinst eller pallplats”, sade Vilmer dagarna innan loppet. Han klarade sitt mål genom att köra starkt båda dagarna och utmana om segern, men slutade som tvåa både lördag och söndag efter belgaren Matteo Vanden Wijngaert.

Vilmer har kört cykelcross sedan han var 7–8 är. För att hålla sig på topp är det hård träning som gäller.

Mycket styrka

”Det är mycket av explosiv styrka och med alla fysiska moment, så det krävs lite mer av allt. Men för att komma i gång behöver man ingen specialcykel, en mountainbike fungerar utmärkt”, säger Vilmer Ekman.

Vilmer Ekman (vd en tidigare tävling) svensk juniormästare i cykelcross. Foto:Bram Van lent.

Både Vilmer och Christian understryker det roliga med att köra cykelcross.

”Man är lite tillbaka i barndomen där man lade upp en bana i skogen och cyklade runt, det är lika kul nu!”, säger Christian Thell som blev 7:a både lördag och söndag.

I Täby Park sedan 2016

Ola Warren har varit med och arrangerat cykelcross i Täby Park sedan starten 2016:

“Det har varit fantastiskt  att se hur cykelcross i Täby Park utvecklats år efter år. Vår vision för tävlingen är att den ska fortsätta växa och utvecklas tillsammans med Täby Park Exploatering AB, som är en fantastisk partner för detta evenemang. I år testar vi ett nytt grepp där vi samarbetar med Falun och Varberg för att expandera cykelcross-scenen i Sverige. Vi hoppas att fler internationella cyklister ser värdet i att komma till Sverige och tävla i fem lopp på åtta dagar.”

Bakgrund cykelcross (källa: Svenska Cykelförbundet)

Cykelcross körs på något förstärkta landsvägscyklar med bredare däck, på en bana som ska innehålla olika underlag, hinder och ska vara ganska kuperad. Gräs, grus och asfalt samt hopp över trähinder och spring över trappor. Allt ska inkluderas i en bana på ca 2-3 km där det körs så många varv som möjligt på en viss tid. Det finns klasser för alla åldrar och kunskaper, i princip alla som kan cykla kan vara med.